نوشته شده توسط : بارکزهی

نانوپزشکي(Nano Medical)

تکنولوژي نانو، تکنولوژي پيشرفته و دقيقي است که هدف اين تکنولوژي ساخت قطعات در اندازه بسيار کوچک (درحد نانومتر)است.از اين تکنولوژي در صنعت براي ساختن قطعات الکترونيکي بسيار کوچک استفاده مي شود و ديگراستفادهاين تکنولوژي در علم زيست شناسي و پزشکي است . نانوپزشکي قبل از اينکه يک علم باشد يک هنر است و مي توان گفت علمي است ادغام شده با هنر وابسته به ابزار است . به کمک علم نانو و علم پزشکي که با يکديگر علم و هنر نانوپزشکي را بوجود آورده است مي توان ماشين ها و روبات هاي بسيار کوچک (درحد نانومتر) ساخت .اين روبات ها و ماشين ها داراي حسگرهاي مجهزي هستند که مي توانند قدرت تصميم گيري با توجه به محيط اطراف را براي ماشين و روبات امکان پذير کنند و مي توانند همه چيز را در بدن در رابطه با درمان کنترل کنند ، بطور مثال : مانع بروز مسموميت مي شوند ، قبل از فعال شدن دارو از آزاد شدن مقدار بيش از حد آن جلوگيري مي کنند و دارو هاي جديد را با بدن شخص بيمار سازگار مي کنند و ... .

در آخر مي توان گفت تا پنجاه سال آينده بشر تمامي بيماري ها را مي تواند درمان کند و از بين ببرد.

 

www.BaloochNet.lxb.ir

به اين روبات ها و ماشين ها ((نانوروبات)) گفته مي شود. پيشگيري و درمان بيماري ها را مي توان از قابليت هاي خوب علم نانوپزشکي بحساب آورد و مي توان گفت در واقع در علم نانوپزشکي درمان در حد مولکولي صورت ميگيرد و نانوروبات ها مي توانند بعنوان جراحان کوچک داخل بدن نقش ايفا کنند. تمامي سلول هاي بد نساختار اتمي و مولکولي خاصي دارند که تا زماني که سلول بيمار نشده اين ساختار اتمي و مولکولي تغيير نمي کند اما زماني که سلول بيمار مي شود اين ساختار اتمي و مولکولي تغيير مي کند ، در اين موقع نانوروبات هايي که وارد بدن شخص بيمار شده ، سلول هاي آسيب ديده رو تشخيص داده و به ترميم اين ساختار تغيير يافته اتمي و مولکولي سلول مي پردازند و ساختار اتمي و مولکولي سلول را بصورت اوليه باز مي گردانند و سلول سلامتي خود را بدست مي آورد .اين روبات ها مي توانند وارد سلول شده و ساختار آسيب ديده سلول را تغيير دهند و آنها را ترميم کنند .آن ها مي توانند خود را تکثير کنند يا نواقص ژنتيکي را با جابجا کردن يا دستکاري کردن مولکول هاي DNA برطرف سازند.
بوسيله اين علم مي توان پيري در انسان را درمان کرد ، انسان زماني پير مي شود که ساختار اتمي و مولکولي سلول ها تغيير کند ، نانوروبات ها مي توانند وارد سلول شده و اين ساختار را تغيير داده و به صورت اول خود بازگردانند و اين گونه ، پيري را درمان کرد که بر اين اساس متوسط سن انسان به صورت طبيعي صد سال تا هزارسال خواهد بود . بوسيله اين علم انسان مي تواند نانوروبات ها را وارد سلول هاي بدن کرده و رنگ مو ، چشم ها ، پوست و ... را تغيير دهد.
از نانو روبات ها مي توان در درمان سه بيماري که يا درمان نمي شوند يا درمان آن ها بسيار سخت است استفاده کرد که آن سه بيماري عبارتند از:سرطان و ايدز وهپاتيت .
 

 

استفاده هاي نانو پزشکي بصورت کلي :
1 هدف گيري و ارسال دارو به نقاط غير قابل دسترس بدن بوسيله نانوروبات ها
2   توليد بافت هاي مصنوعي سازگار با بدن
3توليد سيستم هاي هوشمند براي شناسايي بيماري هاي درحال ايجاد در بدن
4  درمان بيماري هايي مانند: سرطان و ايدز و هپاتيت
5   مراقبت قوي تر و بهتر از بيمار و پيشرفت و کنترل بيماري
 
 


:: موضوعات مرتبط: نانوپزشکي(Nano Medical) , ,
:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1391 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد